loading...
دنیای شبکه
مهشید افخمی بازدید : 20 پنجشنبه 02 آذر 1402 نظرات (0)

پروتکل Link Aggregation یا LAG چیست

پروتکل LAG چیست:

پروتکل Link Aggregation یا همان LAG (Link Aggregation Group) یک تکنولوژی شبکه است که امکان ایجاد یک پیوند شبکه با پهنای باند بالا با استفاده از چندین لینک فیزیکی را فراهم می کند. در این روش، چندین لینک فیزیکی بین دو دستگاه شبکه به یکدیگر متصل می شوند و به عنوان یک لینک اصلی در نظر گرفته می شوند. این باعث افزایش پهنای باند و افزایش قابلیت اطمینان شبکه می شود.

وقتی که از پروتکل Link Aggregation استفاده می شود، تلفیق پهنای باند لینک ها به گونه ای صورت می گیرد که به عنوان یک لینک اصلی و واحد شناخته می شود. این به معنی این است که اگر چندین بسته دیتا و اطلاعات در شبکه وجود داشته باشد، آن ها به صورت همزمان بر روی چندین لینک فیزیکی ارسال می شوند.

همچنین، اگر یکی از لینک ها خراب شود، ترافیک شبکه به صورت خودکار بر روی لینک های دیگر منتقل می شود و از این طریق میتوان اطمینان حاصل کرد که پایداری شبکه بیشتر خواهد شد. استفاده از پروتکل Link Aggregation در شبکه های بزرگ و پیچیده، به عنوان یک راهکار ارتباطی با پهنای باند بالا، بسیار کاربردی است.

با استفاده از این پروتکل، می توان پهنای باند شبکه را به صورت چشمگیری افزایش داد. این به این معنی است که بیشترین پهنای باند قابل انتقال بین دو دستگاه در شبکه با استفاده از چندین لینک فیزیکی در LAG قابل استفاده است.

مزایای Link Aggregation چیست:

از دیگر مزایای استفاده از پروتکل Link Aggregation می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش سرعت انتقال داده ها: با استفاده از پروتکل Link Aggregation، پهنای باند بین دو دستگاه شبکه افزایش می یابد و این باعث افزایش سرعت انتقال داده ها می شود.
  2. افزایش قابلیت اطمینان شبکه: با استفاده از LAG، اگر یکی از لینک ها خراب شود، ترافیک به صورت خودکار بر روی لینک های دیگر منتقل می شود و از این طریق اطمینان از پایداری شبکه بیشتر می شود.
  3. سهولت در مدیریت شبکه: با استفاده از LAG، تعداد دستگاه های مورد نیاز برای انجام ارتباطات شبکه کاهش می یابد و این باعث سهولت در مدیریت شبکه می شود.
  4. افزایش کیفیت خدمات: با افزایش پهنای باند شبکه، کیفیت خدماتی که نیاز به پهنای باند بالا دارند، نظیر پخش فیلم و صدا در زمان واقعی، بهبود می یابد.
  5. کاهش تعداد دستگاه: های مورد نیاز برای انجام ارتباطات شبکه
  6. افزایش کیفیت خدماتی: که نیاز به پهنای باند بالایی دارند، نظیر پخش فیلم و صدا در زمان واقعی

نحوه تنظیم پروتکل Link Aggregation چیست:

همانطور که متوجه شدید پروتکل Link Aggregation یا به اختصار LAG، یک پروتکل شبکه است که برای تجمیع چندین لینک فیزیکی به یک لینک منطقی استفاده می‌شود. این کار به منظور افزایش پهنای باند و افزایش همچنین اطمینان‌بخشی شبکه انجام می‌شود. برای تنظیم LAG، مراحل زیر را می‌توانید دنبال کنید:

1. تعیین لینک‌های فیزیکی: لینک‌هایی که قرار است به LAG متصل شوند باید تعیین شوند. این لینک‌ها باید از نوع یکسان باشند و به یک VLAN خاص تعلق داشته باشند. همچنین باید مطمئن شوید که تنظیمات سرعت و دو طرفه‌سازی (duplex) برای همه لینک‌ها یکسان است.

2. تنظیم LAG: برای تنظیم LAG، باید یک لینک واحد برای این لینک‌های فیزیکی ایجاد کنید. برای این کار می‌توانید از یکی از پروتکل‌های LAG شامل LACP یا PAGP استفاده کنید. در این مرحله باید تنظیماتی مانند: حالت LAG، حالت فشرده‌سازی (hashing) و نوع ترافیک (Layer 2 یا Layer 3) برای LAG تنظیم شود.

3. اعمال LAG: پس از تنظیم LAG، باید آن را اعمال کنید. برای اعمال LAG، باید این لینک واحد را به دستگاه‌های مربوطه معرفی کنید. سپس باید تنظیمات VLAN و سایر تنظیمات مرتبط را برای این لینک واحد تنظیم کنید. در کل، تنظیم LAG یک فرایند پیچیده است که نیاز به دانش فنی و تخصصی دارد. بهترین روش برای تنظیم LAG، استفاده از راهنمایی‌های تخصصی مرتبط با سوئیچ و تجهیزات شبکه است.

دقت داشته باشید که متاسفانه یک راهنمای کلی برای نصب و راه‌اندازی پروتکل Link Aggregation برای تمامی دستگاه‌ها وجود ندارد. سوئیچ‌های برندهای مختلف و دستگاه‌های شبکه هر شرکتی از یک سیستم و روش برای پیکربندی Link Aggregation استفاده می‌کند.

به طور کلی؛ باید وارد پنل سوییچ یا دستگاه شبکه شوید و از بخش مدیریت درگاه‌های یا Link Aggregation یا LAG، درگاه‌هایی که باید برای تجمیع لینک استفاده شوند را انتخاب و تعریف کنید که اطلاعات را ارسال یا دریافت کنند. باید برای هر دو دستگاه این تنظیمات را به صورت قرینه انجام دهید. معمولا در دفترچه راهنمای سوییچ‌ها؛ روش تجمیع لینک به طور کامل توضیح داده شده است. دقت کنید که باید هر دو دستگاه از قابلیت پروتکل Link Aggregation پشتیبانی کنند و با یکدیگر سازگار باشند.

منبع: 

 پروتکل Link Aggregation يا LAG چيست

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1171
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 172
  • بازدید ماه : 652
  • بازدید سال : 16,685
  • بازدید کلی : 43,680